Aluevaalit 2022: Osa 2/3 - Vaalikampanja

1. Vaalikampanjan tarkoitus?

Wikipedista löytyy ainakin kaksi Matti Wibergin politiikan sanakirjaan viittaavaa sivua, joissa pyritään kiteyttämään, mitä sanalla vaalikampanja tarkoitetaan. Wikipedian mukaan kampanja on “sotaretki, johon kytkeytynyt sarja operaatioita jonkin halutun tavoitteen saavuttamiseksi". Kampanja on esimerkiksi vaalikampanja tai mainoskampanja.
Vaalikampanja on järjestäytynyt yritys voittaa vaalit. Vaalikampanjassa ehdokas tuo itseään esiin, esittelee aatteensa ja mitä aikoo tehdä päästessään valituksi tehtävään. Vaalikampanjassa käytetään perinteisiä ja moderneja markkinointiviestinnän keinoja. Suomen ensimmäiset aluevaalit käytiin vuosien 2021-2022 vaihteessa Korona viruksen vielä jyllätessä suomalaisten keskuudessa. Keskustan kampanja aika kesti reilut 1,5 kuukautta, lauantaista 4.12 aluevaalipäivään 23.1.2022.
2. Mukana kasvoina ehdokasgalleriassa
Oma vaalikampanjani oli osa Varsinais-Suomen ja Turun Keskustan kampanjaa. Itselläni oli myös omat vaalikampanjaponnisteluni.
Varsinais-Suomen Keskusta mainosti omalla painetulla vaaliliitteellä ja lehtimainoksella. Varsinais-Suomen Keskusta tuotti myös jokaiselle ehdokkaalleen kampanjavideon, joka löytyikin aluevaalit 2022, osa 1/3 kirjoitukseni ohesta. Turun Keskustan paikallisyhdistyksellä oli muistaakseni kaksi lehtimainosta Turun Sanomissa ja yksi paikallisessa ilmaisjakelulehdessä. Printtimainonta näytti ainakin kohdallani tuottaneen yhden osuman, kun entinen kollegani tuli aamulenkillä vastaan ja kertoi bonganneensa minut vaalilehden sivuilta.
3. Puhetta sosiaalihuollosta, punamultamies sosiaalisessa mediassa
Perustin Facebookiin poliitikko-sivun otsikolla Puhetta sosiaalihuollosta. Sivuni löytyi Facebookissa vaalikampanjan aikana osoitteella punamultamies. Laadin oman Facebook markkinointini strategian. Laadin kohderyhmäprofiilin, käytin markkinointiin rahaa parisataa euroa ja jaoin tietoa kavereilleni sivun olemassaolosta. Sivuni päivitykset eivät ehkä olleet kaikin osin kovin suunniteltuja. Sivulla toin esiin omia mielipiteitäni sekä mediasta poimittua faktaa vaalikampanjaani liittyvistä teemoista.
Sain Facebookin markkinoinnin kautta tykkääjiä ja seuraajia muistaakseni noin 100-120. Sain muutamia Facebookin kautta tulleita viestejä ja pari kommenttia sivulla.
Facebook-analytiikka antoi minulle tietoa sivun kävijöistä. Näyttäisikin siltä, että sivusto tuotti minulle ääniä. Turusta saadun äänipotin rinnalla sain pienestä äänimäärästäni 15% ympäri Varsinais-Suomea. En millään usko, että kuvani tuossa noin 100 henkilön Varsinais-Suomen Keskustan ehdokaskasgalleriassa tai kuva Turun Keskustan galleriassa olisi kirvoittanut piirtämään numeron 251 äänestyskorttiin.
Aluevaalikampanjaani kuului myös YouTubessa jakamani aika viralliset “yksinpuheluni” vaaliteemoistani. Tähän puoleen en enää joulukuun jälkeen panostanut. Kaikesta huolimatta videoilla oli kuitenkin kivasti katsojia. Katsojat tulivat varmasti omalta osaltaan punamultamies Facebook-sivun kautta. Niiden asiasisältö saattoi ehkä saada jotain äänestämään minua.
4. Vaalikorteilla kasvot tutuksi
Vaalikampanjaani kuului myös omien vaalikorttieni jakaminen. Tilasin 1000 mainoskorttia. “Printtimediafirman” virheen takia sain samaan hintaan jakoon 2000 korttia. Koska kampanjani oli “yhdenmiehen-kampanja”, jaoin itse lähes jokaisen kortin kävelylenkkeinä helppojakoisille Turun asuinalueille. Homma on työläämpi kuin uskotkaan. Väitän, että reissun aikana tuli katsottua noin 2500:aa postilaatikkoa silmästä silmään. "Ei mainoksia" on tänä päivänä kovin yleinen viesti postilaatikossa. Näytti myös siltä, että aika usealle oli ilmestynyt aivan uunituore “kieltolappu” asiasta nyt vaalikampanjapostitulvan “innostamana”. Näin isossa kaupungissa kerrostalojen alaovet ovat lähes poikkeuksetta lukittu ulkopuolisilta. Nämä parhaat apajat olivat täysin poissa laskuista.
5. Mediaisku Keskeltä!
Aluevaalien kampanjoinnissa tietämys sosiaalihuollon palveluista ja niiden sisällöistä näytti kovin heikolta. Turun Sanomien vaaliliitteessä ymmärrys sosiaalihuollon sisällöstä oli niin heikko, että päätin tehdä 7. tammikuuta 2022 mediaiskun Turun Sanomien suuntaan ja lähettää tässä yhteydessä sosiaalihuoltolain kirjeen välityksellä toimituspäällikkö Kirsi Turkille. Sain myös ehdokkaana olleen kollega Ilkan mukaan videon tekoon. Tämän videon tekeminen oli minulle hauskin osa kampanjaani. Myös alan ihmiset pitivät videosta kun siitä heille kerroin ja jakelin. Kiitos Ilkka, että lähdit mukaan videon tekemiseen.
Tulossa:
Vaalikampanjani 3/3 tekstissäni palaan ensi viikolla kampanjan viimeisiin viikkoihin. Vedän myös yhteen vaalikampanjani kokemukset. Kerron myös, mitä kampanja minulle opetti - politiikasta, itsestäni ja äänestäjistä. Palaillaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lähde seuraamaan mitä Varsinais-Suomen hyvinvointialueella tapahtuu erityisesti sosiaalihuollon ja sosiaalipalveluiden näkökulmasta

Aluevaalit 2022: Osa 3/3 - Jokainen ääni on arvokas

Aluevaalit 2022: Osa 1/3 - Startti